Інформація про результати контрольних заходів, проведених Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області за 10 місяців 2020 року

Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області за 10 місяців поточного року проведено 150 контрольних заходів, зокрема - 27 ревізій, 4 державних аудита, 121 моніторинг закупівель та 2 перевірки закупівель.

За результатами контрольних заходів, виявлено порушень законодавства на суму 245,5 млн грн.

Попереджено порушень законодавства у сфері закупівель на суму 923,5 млн грн, з яких відмінено торгів - на 107,45 млн грн та розірвано договорів на 48,75 млн грн.

Найбільші суми порушень, що призвели до втрат (збитків) фінансових та  \матеріальних ресурсів, виявлено на Закарпатській митниці на суму 46,1 млн. грн., Військової частини № 1493 Прикордонної служби на суму  4,76 млн грн. Виявлено системні порушення, що призвели до втрат при проведенні ревізій в міських радах Іршави на 0,2 млн грн., Хустської міської ради на суму 0,5 млн. гривень та Тячівської міської ради 0,63 млн.гривень.

Одним із найпроблемніших контрольних заходів, із супротивом та перешкоджанням, стала ревізія окремих питань фінансово-господарської діяльності управління капітального будівництва Ужгородської міської ради,  за результатами якої виявлено порушень законодавства з фінансових питань на суму 10,59 млн грн., у тому числі виявлено фінансових порушень що призвели до втрат(збитків) держаного та місцевого бюджетів на суму 4,337 млн. гривень.

Під час ревізії перевірено законність використання бюджетних коштів по 4 (чотирьох) програмах, з яких 3 (три) програми виконувалися за рахунок коштів Державного фонду регіонального розвитку (ДФРР), а саме:

1. Будівництво спортивно-реабілітаційного центру для людей з інвалідністю та учасників АТО, по вул. Ф. Тихого, 13б у м. Ужгороді – реконструкція»

2. Реконструкція стадіону «Авангард» (зовнішня каналізація)

3. Капітальний ремонт покрівлі Ужгородської класичної гімназії по вул. 8-го Березня, 44

4. Капітальний ремонт басейну класичної гімназії по вул. 8 Березня в   м. Ужгород»

«Капітальний ремонт басейну класичної гімназії по вул. 8 Березня в м. Ужгород»

Роботи по об’єкту «Капітальний ремонт басейну класичної гімназії по вул. 8 Березня в м. Ужгород» розпочато у вересні 2019 року, мали завершити у квітні 2020 року. Без внесення змін до проектно-кошторисної документації, що є порушенням законодавства, без укладання додаткових угод до договору за процедурою закупівель, Управління капітального будівництва Ужгородської міської ради підписало акти виконаних робіт та оплатило завищену вартість будівельних робіт  на загальну суму  3,788 млн. гривень, а саме:

в акти виконаних робіт, представлених підрядником включено роботи по ремонту басейну, які не передбачені проектно-кошторисною документацією, на суму 1,760 млн. гривень,

в акти виконаних робіт, внесено обладнання, не передбачене проектно-кошторисною документацією, що призвело до завищення  будівельних робіт на суму 1,724 млн.гривень.

Так, Підрядник в актах за жовтень 2019 року врахував три припливно-витяжні установки на загальну суму 2 866 640,40 грн, які не передбачені  проектно-кошторисною документацією, зокрема це:

-припливно-витяжна установка Aerostar PS 16 (2 436 054,82 грн),

-припливно-витяжна установка Aerostar Grin STR-3 в комплекті з автоматикою (324 800,05 грн),

-припливно-витяжна установка Aerostar Slim Star-750 ES X FuILine (105 785,33 грн).

Зазначене підтверджено проведеним контрольним обміром, від 07.09.2020 та встановлено, що в акти виконаних робіт включено припливно-витяжні установки іншого типу та в іншій кількості, ніж передбачено в проектно-кошторисній  документації. 

Згідно договірної ціни (локального кошторису) передбачалося лише дві припливно-витяжні установки BD-1 (50) в комплекті з автоматикою на загальну суму 1,14 млн. грн (по ціні 0,57 млн. грн/шт), що призвело до невідповідності між вартістю припливно-витяжних установок, врахованих договірною ціною та вартістю даних установок, врахованих в акті вартості устаткування, прийнятих та оплачених УКБ Ужгородської міської ради що і призвело до завищення вартості  ремонтно-будівельних робіт на 1,72 млн гривень.

Також під час ревізії встановлено значне завищення окремих матеріальних ресурсів, врахованих в актах приймання виконаних будівельних робіт, а саме: на плити «Армстронг» на  суму 102,9 тис. гривень, перевищення норми списання  плитки на 10,6 тис гривень, враховано в актах виконаних робіт вартість матеріально-технічних ресурсів (будівельних матеріалів) та сантехніки, без їх установки на загальну суму  106,0 тисяч  гривень.

Слід зазначити, що посадовці Ужгородської міської ради не дотрималися законодавчо визначеного Порядку щодо внесення змін до проектно-кошторисної документації та договорів. Відсутнє обґрунтування щодо зміни проектних рішень, не проведено повторної експертизи, відповідно, відсутній експертний висновок щодо законності збільшення вартості обладнання та проведення додаткових будівельних робіт.

Саме через проведення експертизи, технічний контроль, авторський нагляд, держава забезпечує контроль за дотриманням проектних рішень, своєчасне виявлення відхилення від проектних рішень, що надає можливість виконати роботи якісно із додержанням будівельних норм і правил, у межах обсягів, визначених проектно-кошторисною документацією. Саме такий порядок забезпечує контроль за витрачанням державних коштів.

Ревізорам було надано тільки протокольне рішення технічної наради за головуванням заступника голови Ужгородської міської ради.

Питання не тільки в тому, що посадовці Ужгородської міської ради не дотрималися законодавчо визначеного порядку щодо внесення змін до проектно-кошторисної документації.

Питання в тому, що взагалі такі зміни не могли відбуватися, оскільки проектно-кошторисна документація є невід’ємною частиною договору та є істотними умовами договору. Чинним законодавством  і у будівництві, і у сфері закупівель передбачено, що істотні умови  договору не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі.

Незаконне завищення вартості будівельних робіт УКБ Ужгородської міської ради стало засобом прихованого розкрадання грошей на суму 3 788 221,25.

Ревізорами встановлено, що всі акти виконаних робіт за цим договором на суму 8,299 млн. гривень Управлінням капітального будівництва було сплачено стовідсотково.

Якщо договір оплачено стовідсотково, то і виконання робіт передбачається у стовідсотковому обсязі. Проте, на час ревізії роботи виконано тільки на 54 відсотка від обсягу визначеного проектом.

Тобто кошти використали всі , а роботи  виконано наполовину.

Така ситуація склалася в Управлінні капітального будівництва по 111 об’єктам незавершеного будівництва. Одна із основних причин недобудови майже одна, завищено  вартість будівельних робіт, фактично  роботи у повному обсязі не виконуються, кошти на закінчення робіт не виділяються і це призводить до довгобудів.

Тенденція збільшення об’єктів незавершеного будівництва в УКБ Ужгородської міської ради  простежується за останні роки.

Так станом 31.12.2017 значиться 109 об’єктів  незавершеного будівництва на суму 60 756 424,49 грн.;

Станом на 31.12.2018 значиться 107 об’єктів незавершеного будівництва на суму 72 275 104,78 грн.,

Станом на 31.12.2019 значиться 110 об’єктів незавершеного будівництва на суму 77 546 323,10 грн.

Станом на 30.06.2020 згідно записів регістрів бухгалтерського обліку УКБ значиться 111 об’єктів незавершеного.

Ці довгобуди, які посадовці Ужгородської міської ради  вже не у змозі добудувати, як приклад безгосподарного керування містом.

І капітальний ремонт басейну класичної гімназії також залишився би довгобудом, якщо б не було прийнято рішення про завершення капітального ремонту та цей  об’єкт включили до об’єктів «Великого будівництва».

Проте вартість проекту на завершення капітального ремонту басейну, попри те що конструктивна схема будівлі не змінюється, значно зросла.

Слід зазначити, що «проектні рішення на стадіях проектування, які підлягають затвердженню, розробляються з максимальною деталізацією, необхідною для достовірного визначення кошторисної вартості будівництва, що дозволить реалізувати проект будівництва за цією вартістю. Тому виникає питання до проектувальника, а саме до якості виготовленої проектно-кошторисної документації на капітальний ремонт басейну, роботи за якою розпочато у серпні 2019 року та вартість їх за 8 місяців  від початку ремонту басейна збільшилася майже в 3 рази (2,7).

Тобто вартість проекту збільшилася втричі і ремонт звичайного 25-метрового басейну в класичній гімназії міста Ужгород, закінчення якого передбачалося наприкінці серпня, проте який і наразі не закінчено та обійдеться державі  майже у 22,0 млн. гривень.

УКБ Ужгородської міської ради, як розпорядник бюджетних коштів, не виконав одну із основних вимог  Бюджетного Кодексу України – це забезпечення законного та ефективного використання бюджетних коштів.

Також в обліку УКБ Ужгородської міської ради відображена виготовлена ще у 2004-2016 роках проектно-кошторисна документація по    37 об’єктах на загальну суму 4,15 млн. гривень, яка за тривалий час не використана, тобто роботи за виготовленою проектно-кошторисною документацію до сьогодні не проводилися. Це свідчить про значні втрати УКБ Ужгородської міської ради на суму 4,15 млн. гривень, оскільки з 1 вересня 2018 року проекти будівництва коригуванню, у зв’язку з прийняттям нових ДБН, не підлягають та невміння керівництва міста управляти бюджетними коштами. 

Аналогічна ситуація склалася і по іншим  об’єктам.

Так, роботи по «Комплексу будівель під спортивно-реабілітаційний центр по вул. Ф. Тихого 13б у м. Ужгороді розпочато в 2016 році. Відсоток будівельної готовності об’єкту станом на 30.06.2020 (враховуючи обсяг профінансованих та використаних коштів з 2016 року) становить 22 % до загальної суми вартості проєкту.

Вартість проєкту – 36,056 млн.. грн. Очікуваними джерелами фінансування визначено кошти: ДФРР – 7500,0 тис. грн. (або 20,8% загального обсягу), заявника – 7500,0 тис. грн (20,8%) та партнерів – 21056,544 тис. гривень (58,4%).

При проведених контрольних обмірах ревізорами виявлено завищену вартість виконаних будівельних робіт об’єкту на загальну суму 204,085 тис. грн.

Крім того  посадовці УКБ Ужгородської міської ради здійснили зайві витрати на охорону та електрозабезпечення об’єкту, які за договором з Підрядником не передбачалося компенсувати, проте які були оплачені Підряднику на суму 311,8 тис.гривень, що свідчить про неефективне управлінське рішення посадовців міської ради.

«Капітальний ремонт покрівлі Ужгородської класичної гімназії по вул. 8-го Березня, 44»

По зазначеному об’єкту за результатами проведених контрольних обмірів, 02.09.2020, встановлена розбіжність між фактично виконаними  роботами та роботами, врахованими в актах приймання виконаних будівельних робіт за липень та грудень 2017 року, що призвело до завищення вартості виконаних будівельних робіт на суму 34,28 тис. гривень.

Під час ревізії виявлено, що при здійсненні ремонтних робіт покрівлі Ужгородської класичної гімназії по вул. 8-го Березня, 44» виконаних  підрядником, завищено вартість виконаних будівельних робіт на загальну суму 43,99 тисяч грн,

За проектом «Реконструкція легкоатлетичного ядра стадіону «Авангард» (зовнішня каналізація) ревізорами виявлено завищену вартість виконаних будівельних робіт на суму 15,7 тис. гривень.

Зазначене свідчить про  порушення вимог будівельних норм та вимог Господарського та Цивільного кодексів України, чим завдано матеріальної шкоди (збитків) міському  бюджету на зазначені вище суми.

Закарпатська ОДА займає принципову позицію щодо забезпечення цільового та ефективного використання бюджетних коштів. Виявлені порушення мають розслідувати відповідні правоохоронні органи та притягнути до відповідальності причетних до зазначених протиправних дій.

 

Остання зміна сторінки: 13-11-2020 13:35